STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 26 LISTOPADA 2010 R.
W SPRAWIE ZATRUDNIANIA PRZEZ PRACODAWCÓW KOBIET W
CIĄŻY
(SPS-023-19249/10)
W
interesie kobiety leży poinformowanie pracodawcy o ciąży, jak najszybciej po
jej stwierdzeniu. Korzystanie przez pracownicę z uprawnień związanych z ciążą
uwarunkowane jest bowiem stwierdzeniem stanu ciąży zaświadczeniem lekarskim.
Obowiązek przedstawienia pracodawcy zaświadczenia lekarskiego o stanie ciąży
spoczywa na pracownicy.
W
odpowiedzi na interpelację pana posła Zbigniewa Girzyńskiego
w sprawie zatrudniania przez pracodawców kobiet w ciąży, przesłaną przy piśmie
z dnia 5 listopada 2010 r., znak: SPS-023-19249/10, uprzejmie informuję, co
następuje.
Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że kobieta i mężczyzna mają równe prawo do
zatrudnienia (art. 33). Zakaz wszelkiej dyskryminacji w zatrudnieniu jest także
jedną z podstawowych zasad prawa pracy zawartych w Kodeksie pracy (art. 113
oraz dział pierwszy rozdział IIa Kodeksu pracy).
Działania pracodawców, którzy w procesie doboru pracowników z góry odrzucają,
czyli dyskryminują, kandydatów ze względu na płeć, są więc sprzeczne z
konstytucją oraz z innymi przepisami. Mimo to nierzadkim przypadkiem praktyk
dyskryminacyjnych jest odrzucanie w procesie zatrudniania ofert kobiet.
Czynnikiem będącym podstawą dyskryminacji jest tu macierzyństwo. Zdarza się, że
pracodawca, przyjmując do pracy kobietę, wymaga od niej przedłożenia
zaświadczenia od lekarza, że kandydatka nie jest w ciąży, a nawet podpisania
oświadczenia, że w okresie zatrudnienia w ciążę nie zajdzie. Takie zachowanie
jest oczywistym przejawem dyskryminacji.
Pragnę
zauważyć, że katalog informacji, których udostępnienia pracodawca ma prawo
domagać się od kandydata do pracy, określa art. 221 Kodeksu pracy. W
myśl bowiem art. 51 ust. 1 Konstytucji RP nikt nie może być obowiązany inaczej
niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby. Art.
221 Kodeksu pracy określa zatem granice uprawnienia pracodawcy do
pozyskiwania od kandydatów ubiegających się o pracę informacji o ich sytuacji
życiowej, relewantnej z punktu widzenia podjęcia zatrudnienia. Kandydat do
pracy pytany o informacje osobiste niemieszczące się w tych granicach może
ocenić, że pracodawca narusza jego dobra osobiste, a nawet uznać się za
dyskryminowanego w rozumieniu art. 113 Kodeksu pracy.
Jednocześnie
podkreślić należy, że przepisy prawa pracy zawierają liczne normy chroniące
bezpieczeństwo i zdrowie kobiet w ciąży. Na podstawie art. 176 Kodeksu pracy
zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w
sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet
(Dz. U. Nr 114, poz. 545 i z 2002 r. Nr 127, poz. 1092), w którym zamieszczone
zostały ograniczenia dotyczące wykonywania prac m.in. przez kobiety w ciąży (ze
względu na ich szkodliwy wpływ na kobietę w ciąży i jej potomstwo). I tak
kobiety w ciąży nie mogą wykonywać m.in. prac:
·
w
pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej,
·
w
narażeniu na działanie czynników rakotwórczych i o prawdopodobnym działaniu
rakotwórczym,
·
w
narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych, jeżeli ich stężenia w
środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń.
Ponadto
zgodnie z art. 179 Kodeksu pracy:
·
pracodawca
zatrudniający pracownicę w ciąży przy pracy wymienionej w przepisach ww.
rozporządzenia Rady Ministrów, wzbronionej takiej pracownicy bez względu na
stopień narażenia na czynniki szkodliwe dla zdrowia lub niebezpieczne, jest
obowiązany przenieść pracownicę do innej pracy, a jeżeli jest to niemożliwe,
zwolnić ją na czas niezbędny z obowiązku świadczenia pracy,
·
pracodawca
zatrudniający pracownicę w ciąży przy pozostałych pracach wymienionych w
przepisach ww. rozporządzenia jest obowiązany dostosować warunki pracy do
wymagań określonych w tych przepisach lub tak ograniczyć czas pracy, aby
wyeliminować zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa pracownicy.
Jeżeli
dostosowanie warunków pracy na dotychczasowym
stanowisku pracy lub skrócenie czasu pracy jest niemożliwe lub niecelowe,
pracodawca jest obowiązany przenieść pracownicę do innej pracy, a w razie braku
takiej możliwości - zwolnić pracownicę na czas niezbędny z obowiązku
świadczenia pracy. Działania takie pracodawca jest obowiązany podjąć również w
przypadku, gdy przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania dotychczasowej pracy
przez pracownicę w ciąży wynikają z orzeczenia lekarskiego.
Powyższe
przepisy mają na celu ochronę zdrowia kobiet w ciąży i jej potomstwa. A zatem w
interesie kobiety leży poinformowanie pracodawcy o ciąży, jak najszybciej po
jej stwierdzeniu. Korzystanie przez pracownicę z uprawnień związanych z ciążą
uwarunkowane jest bowiem stwierdzeniem stanu ciąży zaświadczeniem lekarskim
(art. 185 § 1 Kodeksu pracy). Obowiązek przedstawienia pracodawcy zaświadczenia
lekarskiego o stanie ciąży spoczywa na pracownicy. Jeżeli jednak nie przedstawi
ona takiego zaświadczenia, a stan ciąży jest widoczny w sposób niebudzący
wątpliwości, pracodawca będzie ponosił pełną odpowiedzialność za
nieprzestrzeganie przepisów o ochronie pracy kobiet w ciąży.
W
mojej opinii obecnie obowiązujące przepisy zapewniają odpowiednią ochronę
bezpieczeństwa i zdrowia kobiet w ciąży; są również zgodne z przepisami prawa
Unii Europejskiej. W związku z powyższym nie przewiduję obecnie zmian
legislacyjnych w tym zakresie.